יום שלישי, 18 במאי 2010

אמיל נולדה

Emil Nolde
Red Poppies - פרגים אדומים (1920)
בשם אמיל נולדה (Emil Nolde) נתקלתי לראשונה בספר לימוד הגרמנית הראשון שלי. שאלתי את האיש מי זה?
אח"כ חיפשתי קצת באינטרנט וגיליתי שהוא צייר גרמני מפורסם מצפון גרמניה וגם את תמונת הפרגים הנהדרת.
באותו הזמן לא ממש היה זמן לחיפושים ארוכים באינטרנט (בכל זאת משרה מלאה ושלושה ערבי לימודים בשבוע עם המון שיעורי בית), אבל השם שלו, כמו גם סנט פיטר אורדינג שלידו נמצא מוזיאון שמוקדש לעבודותיו של נולדה לא נשכח, ועדיין אני מקווה להגיע לשם יום אחד.
לפני כמה שבועות התקיימה באורנייה (Urania מרכז תרבות שנמצא מאד קרוב אלינו) הרצאה על הצדדים הפחות מוכרים של נולדה.(Emil Nolde - Entdeckungsreise zum unbekannten Künstler) שהעביר Dr. Hans Thomas Carstensen מהמבורג. (מרצה מצוין, אגב).
ההרצאה עסקה במוטיבים הדתיים וסצנות העירוניות בציוריו של נולדה ופחות בציורי הנוף והפרחים המוכרים יותר וסקרה את תולדות חייו של נולדה.
בגלל שהוצגו שקופיות בהרצאה סיכמתי אותה בחושך, הרוב יצא ברור להפליא, ונכתב ממש על השורות. כשרציתי לחפש עוד קצת באינטרנט גיליתי שבוויקיפדיה המידע מועט ויש הרבה פערים וסתירות בין אתרים שונים המספרים את הביוגרפיה של נולדה, כך שאני מקווה שאין טעויות בפוסט.

אמיל נולדה נולד בשם האנס אמיל הנסן בכפר קטן בשלזוויג הולשיין בצפון גרמניה, באזור שעבר מספר פעמים בין שליטת דנמרק לגרמניה. הוא נחשב לכבשה השחורה של המשפחה. בבית הספר הוא הצטיין רק בשיעורי ציור והיה לא יוצלח בכל הנוגע לעבודת החוואות בה ציפו ממנו לעסוק. כבר בגיל 15 הוא רצה להיות צייר, אך הכומר פסק שזהו מקצוע טמא ונולדה נשלח ללמוד נגרות בפלצנבורג. הוא עסק בנגרות ובעיצוב גרפי מספר שנים ונדד ברחבי גרמניה, בין השאר גם במינכן ובקארלסרואה שם המשיך להתמקצע בטכניקות שונות לעבודה עם עץ.
בשנת 1897 בזמן שעבד כמורה לציור ב St. Gallen בשוויץ פירסם סדרה בת 24 גלויות המשלבות דמויות בתוך ההרים האלפים. הגלויות זכו להצלחה אדירה (כ100 אלף גלויות נמכרו תוך 10 ימים) ואיפשרו לנולדה, אז עדיין תחת השם הנסן, לעבוד כאמן עצמאי.
Finsteraarhorn ההר הכועס (ימין)
       Der König der Ostalpen מלך האלפים המזרחיים (שמאל)
Die Wächter des Rosengartens שומרי גן הוורדים
הוא עבר למינכן, שם למד טכניקות שונות בציור (לא ברור לי לפי המקורות אם הוא למד או לא באקדמיה לאמנות, כנראה שהוא לא התקבל ללימודים אלא למד בשיעורים פרטיים). במהלך תקופה זו נסע מספר פעמים לפריז שם הושפע מאד מואן גוך, מונה וגוגן ומתנועת מהאימפרסיוניזם והשימוש שלהם באור ובצבעים. למרות ששהו בפריז באותו הזמן לא נפגש נולדה עם ואן גוך או גוגן.
נולדה שהתאכזב משיטת הלימודים במינכן עבר לקופנהגן שם הכיר את השחקנית הדנית עדה ווילסטרופ והזוג התחתן ב1902, אז גם החליף אמיל הנסן את שם משפחתו לשם כפר הולדתו - נולדה. בשלב הזה המידע סותר, בין מגורים בכפר בצפון גרמניה למעבר לברלין, מה שברור הוא שהם חיו חיי מחסור במשך מספר שנים וב1928 לאחר מעברים בין ברלין לצפון גרמניה התיישב הזוג ב Seebüll (כפר קטן בצפון גרמניה, סמוך לכפר הולדתו של נולדה).
ב1906 בעקבות השתתפות בתערוכה בדרזדן קיבל נולדה הצעה להצטרף לקבוצת "הגשר" (Die Brücke) ובמשך כשנתיים היה חבר בקבוצה, ממנה פרש (או הועזב) בעקבות חילוקי דעות.
בכלל, יחסי אנוש לא היו תחום שבו נולדה הצטיין, הוא נחשב לזאב בודד במשך כל חייו ולא חסך את דעותיו מאנשים. למקס ליברמן , למשל, הוא שלח מכתב זועם בעקבות אי הכללתו בתערוכה.
נולדה עשה הרבה ניסיונות בצבעים וחומרים, למשל השאיר צבעים בחוץ חשופים לתנאי מזג האויר (קור, גשם, רוח וכו') והשתמש רק במה שנותר מהצבע.


הסעודה האחרונה (למעלה), 1909
צליבתו של ישו, 1909
Pfingsten (Pentecast), 1909
ב1909 החל נולדה לשלב תכנים דתיים בעבודותיו, נושא שלא היה נפוץ באותה התקופה. הציור הראשון השייך לאותה תקופה הוא "הסעודה האחרונה" ואחריו Pfingsten  ו- צליבתו של ישו (שלושתן 1909)הדמויות בציורים כבדות ואף פרימיטיביות, פנים גסות אך מלאות הבעה.  (ציור הצליבה בהשוואה לציורים אחרים והדימיון לגוגן כאן) לטעמי הציורים האלו לא 'יפים' אך מלאים בהבעה ורגש. העיניים למשל, שהן כתם ועדיין חודרות. המראה של הנפש? אולי.
למרות הבחירה בנושא הדתי, נולדה לא היה דתי נלהב, הוא טען שלכל הדתות, גם הפרימיטיביות ביותר יש מן המשותף וכן שקתוליות היא של בני האדם ולא של אלוהים. ציורים אלו הביאו לו הצלחה עצומה.

Lost Paradise (גן העדן האבוד)
ב1913 יוצא נולדה עם משלחת של רופאים לפפואה ניו גינאה, שם חקר את האמנות ואת החיים של האבורג'ינים ונחשף לחייהם האמיתיים של תושבי האי. מאוחר יותר השפיע עליו ניסיון זה בציירו דמויות אקזוטיות בעלות גוון פרימיטיבי, אך ללא אידיאליזציה של תושבי האי כמו שעשו אמנים אחרים.
כבר בתחילת שנות ה20 הביע נולדה תמיכה במפלגה הנאצית וב1934 הצטרף למפלגה הנאצית. הוא יצא בהתקפות כנגד אמנים יהודיים כמקס ליברמן  וסוחר האמנות Paul Cassirer ובקריאה לאמנות גרמנית אמיתית.
אין פלא אם כן שהוא מצא שפה משותפת עם גבלס שאף תלה מתמונותיו של נולדה במשרדו.
לכן, היה נולדה מופתע מאד כשיצירותיו נכללו תחת ההגדרה 'אמנות מנוונת' יחד עם יצירות מודרניות רבות בהוראת היטלר ושהוא עצמו הוכרז כסכנה למשטר הנאצי. עד אז הוא זכה למוניטין עצום בגרמניה. 1052 מיצירותיו, יותר מאשר כל אמן אחר, הורדו מעל קירות המוזיאונים בגרמניה, 30 מתוכן הוצגו בתערוכה Entartete Kunst (אמנות מנוונת או Degenerate art)שנדדה בגרמניה החל מ1937 כשמטרתה להציג בפני העם את האמנות המוקצת במשטר הנאצי, אותה אמנות שלשיטתם של הנאצים תרמה להתנוונות החברה הגרמנית.
משנת 1941 נאסר עליו לצייר או לעסוק בכל צורה של אמנות, גם לא באופן פרטי וכל כלי הציור והצבעים נלקחו ממנו. הגאסטפו ביקר אותו לעיתים קרובות ויש האומרים שרק בזכות המוניטין וההכרה הבינ"ל לא נאסר נולדה על ידם.
מאז 1928 גר  נולדה ב Seebüll באזור הכפרי של צפון גרמניה (והחזיק דירה בברלין שהופצצה במהלך המלחמה) ושם גר גם במהלך המלמה. חבר משוויץ העביר לו צבעים אך הוא פחד שריח הצבע יסגיר אותו ולכן צייר אקוורלים קטנים אותם הסתיר בדנמרק ובפוסטדם. ל1300 האקוורלים שצייר באותה התקופה קרא 'התמונות שלא צויירו'.
לאחר המלחמה חזר כוכבו של נולדה והאיר, הוא זכה להכרה ממסדית וקיבל את אות German Order of Merit העיטור האזרחי הגבוה ביותר בגרמניה ותמונותיו הוצגו ומוצגות במוזיאונים ברחבי העולם.
נושא מרכזי בציוריו של נולדה הוא הטבע
Blumen und Wolken (Flowers and Clouds), 1933       Herbstmeer IX (Autumn Sea IX) around 1910      

נולדה ייחס חשיבות לחומר, לצבעים ולטכניקה. הוא עסק גם בהדפסה ובחריטה והיה מושפע מסגנונות שונים, השפעה שנבעה מהכשרתו כנגר אומן ומטיוליו הרבים בעולם.
The Pophet (הנביא), 1912 חריטה על עץ


איש עם מקטרת (פורטרט עצמי), 1907                                         פורטרט עצמי, 1932

נולדה נחשב לחלק מהזרם האקספרסיוניסטי. לאורך כל חייו הוא צייר נופים וטבע, ובשנותיו האחרונות צייר פרחים בצבעי מים על נייר יפני, רובם צוירו בגינת ביתו, שעלי הם האהובים ביותר והם למעשה הסיבה להתעניינות שלי בו.
 



נולדה נפטר ב13.4.1956 וביתו בSeebüll הוא היום מוזיאון לעבודותיו.

Dahlien und blaue Clematis, 1950-54

מקורות עיקריים לפוסט:
answers.com
וויקיפדיה גרמנית
Expressionism - Dietmar Elger
תמונות נוספות






4 תגובות:

  1. תודה על פוסט מעניין. חידשת לי על צייר מהזרם החביב עליי. היות ואמורה לעבור לגרמניה בעוד כחצי שנה בהחלט אנסה לבקר במוזיאון שלו.

    ליאת

    השבמחק
  2. איזו משקיענית.
    לא משמ התחברתי לציוריו אבל משרת כתבת התרבות עדיין ממתינה לך. שכר גבוה +בונוסים+דרושים

    השבמחק
  3. תודה לשניכם,

    המוזיאון שלו ממש בצפון גרמניה או במילים אחרות חור בדרך לדנמרק. אבל האזור שווה טיול.

    השבמחק
  4. תודה לך ליאת, על הפוסט המרתק – לעניות דעתי, דייקת בפרטים. הרשיתי לעצמי לצטט מן הכתוב בדף שלנו על אמיל נולדה:
    http://www.artpane.com/Books/B1032.htm

    אני מזמין אותך ואת קוראיך לראות את האקוורלים הנהדרים האלו; למרות שהצילומים לקוחים מכריכות אלבומי המונוגרפיות של האמן, הצבעים מופלאים.
    בברכה ובתודה,
    דן לוי.
    http://www.artpane.com

    השבמחק

 

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner